Book review: “Craft Beer: Een rondje langs 44 unieke Nederlandse brouwerijen”

Sorry for the non-Dutch speaking crowd getting here! The book is in Dutch and about a trip along Dutch breweries. This review would be pretty useless if you don’t read Dutch, so I’ll write it in Dutch.

Heerlijk: een bucket list in boekvorm, met prachtige fotografie! Raoul van Neer reisde langs vele Nederlande brouwerijen en stelde dit boekje samen over een selectie van 44, die de moeite van het bezoek meer dan waard zijn. Om jou ook te overtuigen schrijft hij een aangenaam verhaal over de atmosfeer, bieren en de eigenschappen die de betreffende brouwerij uniek maken. Dit alles wordt ondersteund door goede fotografie, zodat het boekje een feest is voor het oog en uitnodigt om keer op keer door te bladeren. Tussen de bedrijven door vind je wat extra pagina’s met info over de bierwereld in het algemeen, zoals biertypen, influencers, festivals, food pairing en meer!

Een tour door Nederland

Aangezien ik 1 op de 3 brouwerijen in het boekje al wel eens heb bezocht, kan ik aardig inschatten of de weergave van de hotspots een beetje realistisch zijn. Zonder uitzondering zijn de 15 die ik heb afgestreept zeker de moeite van het bezoek waard. Daarmee bedoel ik dat niet alleen het bier, maar zeer zeker ook de locatie een tripje waard is (als het alleen om het bier ging, dan kon je ook wel langs je locale speciaalbierboer, die verkoopt het meeste ook wel!). Dat geeft natuurlijk goede hoop voor de overige 29, en een kleine shortlist voor dagjes uit is inmiddels gemaakt.

De brouwerijen zijn stuk voor stuk bijzonder, en hebben naast een mooie brouwinstallatie nog iets extra’s: ze liggen op een prachtig landgoed, zijn gesitueerd in een prachtig gebouw, hebben een niet-alledaagse aankleding of … noem maar op! Ze zijn gesorteerd per provincie, wat het gemakkelijk maakt om te kijken wat er zoal in de buurt is als je eens een eindje van huis bent. Top!

Meer dan brouwerijen alleen

Hoofdstukjes tussen de provincies door geven wat basic info over onderwerpen als influencers, bierfestivals, brouwerijen in kerken en meer. Soms informatief, waar het bijvoorbeeld gaat over de verschillende biertypen, soms heel erg “van het moment”, zoals welke influencers er op dit moment “hot and happening” zijn. Deze hoofdstukjes, die allemaal enkele pagina’s beslaan (1, 2 of 3 meestal, net zoals elk hoofdstuk over een brouwerij) zijn weliswaar best geinig om te lezen, maar wat mij betreft vallen ze een beetje buiten de boot. Ze komen onverwacht, beschrijven op het eerste gezicht wat willekeurige bieronderwerpen en het niveau van de informatie vind ik ook merkwaardig: het gaat bij onderwerpen als biertypen of het brouwproces net niet diep genoeg om er echt iets mee te kunnen, en waar het gaat om influencers of Untappd wordt het denk ik net niet helemaal duidelijk wat wel en wat niet iets voor jou gaat zijn.

De doelgroep van het boekje lijkt opzettelijk breed gehouden: zowel de doorgewinterde beer geek als de beginnende bierontdekker kan wel iets met de brouwerijen die genoemd zijn. Met dat in het achterhoofd vind ik de hoofdstukjes tussendoor nog moeilijker te plaatsen: voor de beginner is het een te willekeurige selectie sub-onderwerpen, terwijl de jaren ervaren connaisseur daar heel weinig nieuws leest.

Lezen maar!

Al met al vind ik het een alleraardigst vormgegeven boekje dat lekker weg leest. Dingen die je minder interesseren kun je gemakkelijk overslaan en de selectie brouwerijen is mooi. De bierige bestemmingen zijn niet helemaal netjes over de provincies verdeeld, maar zo is het nou eenmaal in brouwend Nederland. Neem eens een kijkje, en misschien kom ik je nog wel tegen op een avontuur om weer een item van de bucket list af te strepen!